Toekomstbestendig zorgsysteem voor JP van den Bent stichting

Dronten

Een zorgoproepsysteem dat schaalbaar en toekomstbestendig is, bijvoorbeeld bij veranderingen in de zorgvraag. Maar ook een leverancier die ‘onze taal’ spreekt en meedenkt. Met deze uitgangspunten gingen de specialisten van Hertek Care aan de slag voor een zorgoproepsysteem voor de nieuwbouwlocatie ‘Vierlander’ van JP van den Bent stichting in Dronten.

Ieder mens wil z’n leven op een eigen manier leiden. Soms heeft iemand daar professionele begeleiding bij nodig. De JP van den Bent stichting ondersteunt mensen bij hun leven. Bijvoorbeeld bij wonen, werken, vrije tijd of contacten met anderen. De vraag van de bewoner is het uitgangspunt voor de ondersteuning die voor iedereen anders is.

“Het contact met Hertek Care was prettig. De aanwezigheid bij de bouwvergaderingen resulteerde in korte communicatielijnen, ook met de andere betrokken partijen.”

Claudia van Beek-van de Werfhorst

Centraal in Dronten ligt locatie ‘Vierlander’. In het gelijkvloerse gebouw zijn 18 appartementen voor mensen die ondersteuning bij hun leven kunnen gebruiken. Iedere bewoner heeft een eigen appartement, volledig ingericht naar eigen smaak. Het appartement heeft een woonkamer, open keuken, een slaapkamer en een badkamer. De geboden ondersteuning op deze locatie is maatwerk en verschilt per bewoner. Er is 24/7 begeleiding op de locatie aanwezig.

Toekomstbestendig zorgoproepsysteem

In de zoektocht naar een zorgoproepsysteem voor het bewaken, monitoren en uitluisteren van bewoners, met name in de nacht, is JP van den Bent uitgekomen bij Hertek Care. Naast het prettige contact en het meedenken van de specialisten van Hertek Care speelde het zorgplatform een cruciale rol in de leverancierskeuze. Zo moet het zorgplatform schaalbaar en toekomstbestendig zijn. Bijvoorbeeld bij nieuwe bewoners of verandering van de zorgvraag, waarbij zelfstandig alarmeren niet meer mogelijk is. Daarnaast is het Sonevo zorgplatform schaalbaar wat inhoudt dat er eenvoudig opgeschaald kan worden in gebruikers en locaties. Ook de betrokkenheid van Hertek was belangrijk, zo licht Locatiecoördinator Claudia van Beek-van de Werfhorst toe: “Het contact met Hertek Care was prettig. De aanwezigheid bij de bouwvergaderingen resulteerde in korte communicatielijnen, ook met de andere betrokken partijen.” Voor het uitluisteren van bewoners in de nacht maakt men gebruik van het Sonevo zorgplatform. Daarnaast alarmeren bewoners met een polszender waarbij de begeleiders een spreek-/luisterverbinding kunnen opzetten met de bewoner. Ook is het systeem verder uit te breiden, met bijvoorbeeld Sonevo Smart Sensoring, bij verandering van de zorgvraag.

“De inrichting is ingesteld dat we alleen meldingen ontvangen die we moeten opvolgen.”

Claudia van Beek-van de Werfhorst

Waar de zorg voorheen meerdere apparaten had, werken ze nu met één toestel.
Claudia ligt toe: “Voorheen hadden we soms vier toestellen op zak, nu werken we met één smartphone. De app is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief.” De bewoners worden uitgeluisterd in de nacht en/of dragen een polszender waarmee ze alarmeren indien nodig. Mocht zelfstandig alarmeren in de toekomst niet meer mogelijk zijn voor bewoners, dan kan vrij eenvoudig het Sonevo Smart Sensoring concept worden toegepast. Daarnaast zijn de slaapkamers voorzien van een kamerunit waarmee zorgmedewerkers ook in de nacht de bewoner kan uitluisteren. Het zorgoproepsysteem is zo ingesteld dat de begeleider een melding krijgt bij overschrijding van bepaalde akoestische waarden in de nacht. Bij een melding kan de begeleider een spreek-/luisterverbinding opzetten met de bewoner en direct actie ondernemen om de benodigde zorg te verlenen.

Geen onnodige meldingen

Om de zorgmedewerkers zo goed mogelijk te laten werken met het nieuwe zorgoproepsysteem zijn de medewerkers opgeleid met klassikale trainingen op de locatie. Daarnaast zijn diverse e-learningmodules beschikbaar binnen de Hertek e-Campus. “Wij hebben vijf zorgmedewerkers opgeleid die zelf afstellingen kunnen uitvoeren per bewoner. Op deze wijze hebben wij Sonevo zo ingericht dat we vrijwel geen onnodige meldingen meer hebben.”, aldus Claudia. Ook zijn tijdsblokken toegepast, afgestemd op het individuele dagritme van een bewoner. Claudia: “De inrichting is ingesteld dat we alleen meldingen ontvangen die we moeten opvolgen.”

Met het Sonevo zorgoproepsysteem is JP van den Bent locatie Vierlander klaar voor de toekomst en kunnen zij inspelen op toekomstige veranderingen van bewoners. Daarnaast kan JP van den Bent dag en nacht rekenen op de betrouwbare service van Hertek Care!