Succesvol innoveren in de zorg
Technologische ontwikkeling gaat razendsnel en lijkt alleen maar sneller te gaan. Of dat wel echt zo is valt te betwisten. Wanneer je leefde in de decennia rond 1900 heb je door de introductie van elektriciteit ook van alles zien komen. En gaan natuurlijk.
Want hoewel een slimmerik als Einstein in die periode uitvindingen heeft gedaan waar we hem vandaag de dag nog steeds dankbaar voor zijn, zijn er ook zaken in de vergetelheid geraakt. Want wie gebruikt er vandaag de dag nog een Einstein-Szilárd-koelkast? Een hartstikke slim concept dat niet doorgebroken is*. Hetzelfde geldt voor een 3D televisie. Hoeveel gezinnen kijken er naar een curved televisiescherm? Over 100 jaar zal een mobiele (smart) telefoon echt wel in de geschiedenisboeken zijn opgenomen, maar het is niet vanzelfsprekend dat iedere innovatie ook doorzet.
De kreet: “waarom doen we het?…omdat het kan!” gaat dus niet altijd op. Zeker tegenwoordig niet omdat er door de digitale revolutie zo ontzettend veel mogelijk is. Wanneer is een innovatie dan wel succesvol? Hierbij zijn vele factoren van belang. Het oplossen van een écht probleem en een goede werking (proven technology) zijn erg belangrijk om de uitvinding niet te laten behoren tot de categorie “nice to have”. Daarnaast is de adoptiegraad ook essentieel! Zo mag voor gebruikers de kloof tussen de oude en nieuwe situatie niet te groot zijn en na de eerste ervaringen wil een gebruiker duidelijk de voordelen zien en horen van early adopters: de groep gebruikers die geen oogkleppen op heeft en wiens hobby het is om continu met verandering om te gaan. Zij doen de voorselectie voor de rest, de rest die vaak wat lastiger te overtuigen is. Ook hierover kon Einstein meepraten. “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg” en “Het is domheid, alsmaar hetzelfde te doen en een ander resultaat te verwachten” zijn belangrijke marketing kreten rond de voorlaatste eeuwwisseling.
In mijn vorige loopbaan als projectmanager bij KPN liep ik hier jaren geleden ook tegenaan. Regelmatig besprak ik met klanten de mogelijkheden van hun nieuw aangeschafte PABX (telefooncentrale). Negen van de tien keer ontving ik van de telefoniste een lijstje met randjes van gele plakband, vergezeld van de mededeling: “maak het maar zo…”. Als productmanager van Hertek Care besef ik me terdege dat de adoptie van zorgtechnologie door de medewerkers bij onze klanten ook niet vanzelfsprekend is. Succesvol innoveren in de zorg betekent niet enkel de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Minstens zoveel aandacht hoort uit te gaan naar het geleidelijk introduceren ervan (pilot!) en de begeleiding tijdens de adoptieperiode. Deze aandacht voor de gebruiker begint wat ons betreft al voordat er überhaupt over technische aspecten is nagedacht of een offerte is opgemaakt.
Zo ook bij SGL Zorg waar ik onlangs samen met Rob Bulles, regiomanager bij SGL Zorg, een inspiratiesessie heb georganiseerd. Doel van deze sessie is om SGL een vernieuwende blik op de toekomst met technologie te geven en dient als kick-off voor een intern veranderingsproces. Rob wil graag een veranderslag bij SGL bewerkstelligen door anders te kijken naar de huidige zorgverlening.
Hoe kan zorgtechnologie de zorgverleners maximaal faciliteren zodat zij hun werk nog efficiënter en beter uit kunnen voeren en er meer tijd vrij komt voor kwalitatieve belevingsgerichte zorg voor SGL cliënten. Het was een zeer geslaagde middag waarbij we op basis van 2 persona’s een kijkje in de toekomst hebben genomen: Het jaar 2028, een dag in het leven van…. Binnenkort komen we weer samen en kijken we hoe we de huidige beschikbare technologieën gefaseerd gaan upgraden.
“Gisteren samen met Regiomanagers en teamleiders SGL een hele fijne inspiratiesessie gehad bij Hertek in Weert rond de inzet van technologie in de zorg. Goede begeleiding van Sjoerd Custers en Thieu Hovens.”
Bent u benieuwd hoe de zorgmanagers, verzorgenden, zorgtechnologen van uw zorgorganisatie kijken naar de toekomst? Organiseer dan samen met ons ook een interactieve inspiratiesessie. Neem gerust contact met me op dan nemen we samen een kijkje in de toekomst van de zorgverlening.
*Mocht je in Zeeland eens op het strand liggen en het zand begint je te jeuken, ga dan eens naar het Bizarium Museum in Sluis. Daar zie je allerlei mislukte innovaties bij elkaar, een erg leuke plek voor inspiratie!