Nachtzorg met betrouwbaar Sonevo zorgsysteem

Lelystad

Nachtzorg met betrouwbaar Sonevo zorgsysteem

Zorgorganisatie Triade vertrouwt sinds 2002 op Hertek voor ondersteuning van de nachtbewaking. Met het Sonevo-zorgsysteem luistert de centrale meldkamer ’s nachts de kamers van cliënten akoestisch uit. Zorgtechnoloog Erwin Pfeiffer is vooral te spreken over de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van het systeem.

Technologie om zorg te verbeteren

In Flevoland en omgeving levert Triade gehandicaptenzorg, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg. Naast dagbesteding en ambulante zorg heeft de zorgaanbieder tientallen locaties, waar cliënten beschermd wonen. Dit zijn kleinschalige wooneenheden voor 2 tot 50 mensen. Bij Triade werken ongeveer 1300 mensen voor meer dan 2500 cliënten. Op 1 januari 2018 fuseert Triade met Vitree.
Volgens zorgtechnoloog Erwin Pfeiffer, verantwoordelijk voor de ICT, speelt zorgtechnologie een belangrijke rol bij de zorgverlening en bewaking. “We zetten technologie in om de 24-uurs zorg te verbeteren”, vertelt hij.
Hij kent de organisatie en de zorguitdagingen goed. Zijn ervaring als verpleegkundige draagt bij aan de goede aansluiting van de zorgtechnologie op de behoeften van cliënten en medewerkers.

“Ik waardeer het dat Hertek geen merken voorschrijft. Ze luisteren goed naar de klant.”

Erwin Pfeiffer, zorgtechnoloog bij Triade

Flexibiliteit nachtbewaking

Op het hoofdkantoor bevindt zich de meldkamer voor de nachtbewaking van cliënten. Via het Sonevo-zorgsysteem komen meldingen automatisch binnen. Alle kamers en wooneenheden zijn uitgerust met een uitluister-unit. Indien nodig of gewenst vullen wij deze aan met sensoren en/of camera’s. Triade gebruikt hardware van Hertek en andere fabrikanten.
“Het zorgsysteem is modulair opgebouwd en maakt de integratie van hardware van andere fabrikanten eenvoudig. Ik waardeer het dat Hertek geen merken voorschrijft. Ze luisteren goed naar de klant”, zegt Pfeiffer.

“We luisteren overigens niet standaard alle kamers uit. Dat doen we alleen als de cliënt of ouders/verzorgers dat willen”, vervolgt hij. “Bovendien hebben we ervoor gekozen dat op elke locatie een slaapwacht aanwezig is. Wij vinden dat de techniek moet faciliteren en niet mensen moet vervangen.”

Drempelwaarden

Het gehele systeem van domoticahardware en bewakingssoftware is uiterst secuur en flexibel. Per cliënt kun je de gedetailleerde status van de cliënt zien. Bij onraad of afwijkende patronen komen de meldingen direct in de Sonevo-software van de meldkamermedewerkers binnen.
Drempelwaarden voor de melding zijn cliëntafhankelijk. Pfeiffer: “Zelfs een zacht geluid kan een melding geven, als je dat wilt. Bijvoorbeeld bij cliënten met epilepsie of andere gezondheidsrisico’s.”

Centrale nachtzorg bij Zorgorganisatie Triade

Regie bij cliënt

De zorgtechnoog benadrukt dat de cliënt en zijn/haar familie de regie hebben. “Zij bepalen, in overleg met de eigen begeleider, welke zorg en technische ondersteuning de cliënt nodig heeft. Sommige cliënten zijn heel gevoelig voor afwijkende patronen of iets nieuws in de kamer. Daarom zijn we volledig transparant in hoe we werken. Als ze dat willen, kunnen cliënten, familie of andere belangstellenden altijd op de meldkamer komen kijken, om een goed beeld van de nachtzorg te krijgen. Tijdens deze bezoeken krijgen we vaak te horen dat men onder de indruk is van de professionaliteit. Dat kan alleen als je goed luistert naar de zorgvraag van cliënten en je daarbij de techniek als ondersteuning gebruikt.”

Betrouwbare techniek

Triade is pas laat overgestapt van ISDN- naar IP-connectiviteit voor de domoticavoorzieningen. “Alles werkte namelijk nog prima. We moesten wel overstappen omdat de ISDN-diensten verdwenen”, verklaart Pfeiffer. De betrouwbaarheid van het Sonevo-zorgsysteem loopt als een rode draad door de samenwerking met Hertek.

“Buiten het periodieke onderhoud en de updates, hebben we bijna geen last van storingen of andere problemen. Het is prettig dat we korte lijnen met de specialisten van Hertek hebben. Ook kunnen we veel zelf instellen en aanpassingen aan de hardware zelf doen. Ik wil graag zelf weten hoe het systeem werkt”, aldus de proactieve Pfeiffer.

Over het gebruiksgemak en integratiemogelijkheden zegt hij: “Een leek zou met de software in de meldkamer kunnen werken. Een nieuwe locatie is eenvoudig aan de centrale te koppelen. Triade biedt vanuit de centrale meldkamer ook nog andere diensten, zoals beeldzorg.”

“Het is prettig dat we korte lijnen met de specialisten van Hertek hebben.”

Erwin Pfeiffer

Uitdagingen

Momenteel migreert Triade de Sonevo-software naar de nieuwste versie. “Dat biedt ook de gelegenheid om dag- en nachtzorg te gaan koppelen,” zegt Pfeiffer.

Hij vindt dat de zorg beschikbare technologieën zoveel mogelijk moet benutten. “Technologie voor een zorgorganisatie als Triade moet altijd maatwerk zijn, om zo goed mogelijk in de behoefte van cliënten en medewerkers te voorzien. Daarom is mijn functie veranderd van systeembeheerder in zorgtechnoloog. In deze nieuwe functie leg ik de verbinding tussen collega’s en zorg ik ervoor dat ICT een integraal onderdeel is van de zorgprocessen”, sluit de gedreven Pfeiffer af.

Hertek draagt graag zijn steentje bij aan de missie en ambities van Triade. Niet alleen met moderne en goede cliëntenbewaking, maar ook met een innovatiemanager van Hertek . Hij gaat binnenkort met Triade sparren over zorgtechnologie. Zo helpen Triade en Hertek elkaar te versterken.