Brandmeld- en ontruimingsoplossing garandeert operationele zekerheid APM Terminals

Rotterdam Maasvlakte

APM

Installatiebedrijf

Kropman Installatietechniek

Een brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie garandeert de operationele zekerheid van APM Terminals op de Maasvlakte 2.

Continuïteit en duurzaamheid gaan voor APM Terminals hand in hand. De nieuwe terminal is ‘s werelds eerste emissievrije terminal, waar alle containeroperaties volledig geëlektrificeerd plaatsvinden. Alle kranen en voertuigen werken volautomatisch en op groene stroom. Om de verwachte toename in containeroverslag te kunnen waarborgen, heeft de terminalonderneming veel faciliteiten redundant laten uitvoeren.

De opdracht aan Kropman Installatietechniek B.V. luidde simpel: houd de boel draaiende. Aanvankelijk zou het installatiebedrijf uit Breda zich beperken tot het reguliere besteksmatige installatiewerk voor het kantoorgebouw en de werkplaats. Projectleider Wesley van de Zanden: “Onze expertise en manier van meedenken werden echter zozeer gewaardeerd, dat APM Terminals ook vroeg om als bouwcombinatie met Boele & van Eesteren twee datacenters en twee oplaadstations voor batterijen (battery exchange stations) te realiseren. Zodoende werd Kropman Installatietechniek verantwoordelijk voor álle gebouwgebonden installaties (ontwerp, projectering, montage en inbedrijfstelling), op basis van het PvE van Hertek.

Brandbeveiliging

Voor de brandbeveiliging heeft Kropman Installatietechniek een brandmeld- en ontruimingsinstallatie van Hertek geïnstalleerd. Hiertoe is één netwerk van vier Penta centrales en tientallen puntmelders in het bestaande glasvezelnet opgenomen. In elk datacenter is ook een gasblussing- en aspiratiesysteem voorzien. “Met de combinatie van blussing en aspiratie hebben wij gekozen voor twee melder/groepsafhankelijkheid”, zegt Van de Zanden. “Pas wanneer meerdere melders in alarm gaan, wordt de gasblussing geactiveerd.” Het afstellen van het aspiratiesysteem op de aanwezige luchtcirculatie is door Hertek verricht.

APM

Acculaadstations

Grootste uitdaging voor Kropman Installatietechniek waren het ontwerp en de bouw van de gebouwinstallaties van de twee acculaadstations (BES-1 en BES-2). Waar veel containerbedrijven nog met bemande dieselvoertuigen containers verplaatsen, heeft APM Terminals gekozen voor een innovatieve en duurzame oplossing van volledige automatisering. Zowel de geleide voertuigen (AGV’s) als de acculaadstations opereren volautomatisch. Zodra de batterijen van een voertuig bijna leeg zijn, rijdt dit automatisch naar een laadstation om door een robot van een nieuw 12 ton wegend accupakket (72 accu’s) te worden voorzien.

APM

“Dit zijn de eerste volautomatische acculaadstations ter wereld.”

Wesley van de Zanden, projectleider Kropman Installatietechniek BV

Explosieveilig

Bij het ontwerp van de acculaadstations moest Kropman Installatietechniek rekening houden met enorme elektrische vermogens en explosieveiligheid. Vrijkomende gassen kunnen exploderen en het laadproces stilleggen, met grote gevolgen voor overige operationele processen op het haventerrein.
“Omdat dit het eerste project ter wereld is, hebben wij op basis van het voorontwerp een definitief ontwerp en de projectering gemaakt. De brandweer eiste geen brandmeldinstallatie, maar APM terminals wel. Om een constante afzuiging te garanderen, zijn de stations van open gevels met zandroosters voorzien en hebben wij een brandmeldinstallatie met puntmelders en een aspiratiesysteem geïnstalleerd. Het aspiratiesysteem detecteert op verschillende niveaus, omdat er door de roostervloeren rookophoging kan ontstaan, waarbij de rook niet het hoogste punt bereikt.” De brandmeldinstallaties in beide laadstations hebben de brandproeven succesvol doorstaan.

Noodverlichting

Ook de noodverlichting van Hertek is door Kropman Installatietechniek geplaatst. Er is gekozen voor decentrale noodverlichting met Evolux armaturen in het kantoorgebouw en de werkplaats. In het industriële gedeelte is de slagvaste en IP65 Normalux van Hertek toegepast.

Trots

APM terminals beheert een wereldwijd netwerk van containerterminals, waarvan de meest duurzame terminal momenteel op de tweede Maasvlakte staat. Van de Zanden is trots te hebben bijgedragen aan wat hij noemt “een veilige terminal met operationele zekerheid”.